Ke matrikulasi aliran Perakaunan dan Teknikal. DI SINI.

19 03 2009

Yang dikemukakan sebelum ini ialah syarat kemasukan ke aliran Sains. PDT setakat ini hanyalah untuk aliran Sains (Fizikal dan Hayat).
Ada dua aliran lain, Perakaunan dan Teknikal (baru – pengambilan pertama tahun ini)
Untuk Perakaunan (untuk Teknikal, prioriti diberi pada subjek2 teknikal spt PKA, PKE dll.)
1. BM kepujian.
2. BI kepujian (EST tak pakai!).
3. Jumlah markah penilaian matrikulasi untuk empat subjek berikut mesti dalam julat 86 – 100.
– Matematik
– Matematik Tambahan
– (mana-mana 2 daripada subjek ini) Perdagangan, Perakaunan, Ekonomi Asas, Sains (Am), subjek-subjek teknikal lain .
(cara kira rujuk posting asal).


Tindakan

Information

19 responses

18 04 2009
zuria

sy dapat matrikulasi jurusan teknikal di kolej matrikulasi johor,pontian.

sy nak tanye aliran teknikal ni maknenye kita tak payah belajar fizik ke?macam aliran sains fizikal.
kita belajar subjek pke/pkm/pka ke?

sy daripada sekolah teknik.

harap sudi jwb.terima kasih🙂

1 05 2009
nieyl

sy pon dpt tempat same tmpt ngn zuria.
nk tny pon soalan same?
harap sudi menjawab

2 05 2009
syahirah

macam mana julat dikira???

23 06 2009
jiva

selamat petang.saya tak ambil matapelajaran matematik tambahan tetapi ada ambil matapelajaran prinsip perakunan.boleh tak saya mohon ke matrikulasi perakaunan?

16 08 2009
nad

salam..tahun nie saya akan mengambil spm…saya ambek jurusan sains perakaunan..tp add math saya agak low sikit berbanding yang lain..adakah itu akan mengganggu untuk saya masuk matrikulasi?…terima kasih

8 10 2009
sakai

jika saya masuk ke matrikulasi!! apa kelibahan yang saya dapat??? berbanding tidak masuk…

8 10 2009
sakai

hai…………….. saya cuma nak tanya mengenai kelebihan memasuki matrikpulasi!!!!!

18 02 2010
niesah

i need to know,apa bezanya matrikulasi yg dh sedia ad kat m’sia ni ngan matrikulasi teknikal yg baru dwujudkan ni?plz giv me a feedback..

24 04 2010
kyra

salam. saya nak tahu jadual program matrikulasi utk akaun…plz…….

24 04 2010
kyra

saya nak tau juga kelebihan matrikulasi bbanding diploma utk akaun

1 05 2010
eddie

Matrikulasi dan program asasi adalah program khas yang dirangka untuk membolehkan pelajar cemerlang melangkau program diploma. Matrikulasi keutamaan adalah program satu tahun (PST) walaupun ada juga program dua tahun (PDT). Matrikulasi yang popular sekarang ialah matrikulasi KPM. Namun begitu program asasi seperti program asasi sains atau program asasi undang-undang atau program asasi perakaunan juga memberi peluang lepasan SPM melangkau ke peringkat ijazah dalam tempoh singkat iaitu 1 tahun (2 semester) . Kedua-dua peluang pembelajaran ini, matrikulasi dan program asasi dikenali sebagai program laluan pantas (fast track). Bayangkan dalam usia 19 tahun pelajar dari kedua-dua program ini, jika cemerlang, layak memasuki program ijazah aliran sains (3 tahun kecuali perubatan 4-5 tahun) atau perundangan (3 tahun) atau perakaunan (4 tahun) dan selepas tamat belajar, bakal memasuki dunia pekerjaan di usia muda, 21-22 tahun.

Diploma pula terbuka kepada semua lepasan SPM dan semua aliran dan jenis persekolahan. Walau bagaimanapun, ia menawarkan tempoh pembelajaran yang panjang iaitu 3 tahun. Hanya selepas tamat atau bergraduat dari diploma, barulah pelajar lepasan diploma boleh mengikuti program ijazah dalam bidang yang mereka minati, sama ada aliran sains/teknikal atau aliran sastera. Ada banyak peluang belajar disediakan dalam kategori diploma oleh itu pelajar boleh merancang kerjaya mereka dari awal lagi. Sebagai contoh, pelajar diploma perakaunan selepas tamat pegajian boleh membuat keputusan sama ada terus sambung belajar atau terus bekerja. Sebaliknya pelajar matrikulasi dan program asasi tidak boleh berhenti belajar kerana dari segi pengiktirafan, sijil matrikulasi dan program asasi itu hanya sah kegunaannya untuk kemasukan ke IPT. Jika mereka memilih untk bekerja sementara waktu atau bagi tempoh yang lama, pelajar-pelajar lepasan matrikulasi dan program asasi sebenarnya hanya memiliki kelayakan SPM. Begitulah bezanya dari segi taraf dan peluang pekerjaan.

Tetapi perlu diingat di sini, pelajar-pelajar yang memohon matrikulasi dan program asasi sememangnya diandaikan akan terus belajar ke peringkat ijazah, dan kerana itulah pihak KPM dan IPTA yang menawarkan program-program laluan pantas ini hanya memilih pelajar cemerlang. Ini kerana dipercayai pelajar sedia cemerlang dalam SPM akan mampu menangani kehidupan dan proses pembelajaran yang ketat dan pelbagai bagi tempoh singkat 2 semester. Juga diyakini individu sebegini sebenarnya mempunyai kesungguhan dan cita-cita diri yang jelas. Tanpa faktor ini, maka ada segolongan kecil pelajar lepasan SPM yang menyesal mengikuti program matrikulasi maupun program asasi kerana didapati lebih ‘demanding’ dan agak sukar menerima perubahan yang mesti dilakukan pelajar. Program diploma pula, walaupun turut dipohon oleh pelajar cemerlang dan pelajar sederhana, proses pembelajarannya telah direncanakan dan dipanjangkan bagi tempoh 3 tahun. Maka pelajar-pelajar diploma ada sedikit ruang ‘bernafas’ dan peluang membetulkan keadaan jika mengalami kegagalan atau kejatuhan prestasi.

Tetapi pembaca harus sedar bahawa matrikulasi, program asasi dan diploma sememangnya dirancang berdasarkan dasar dan falsafah yang berbeza. Jika anda memilih matrikulasi atau program asasi ketahuilah bahawa jerih payah anda dibalas dengan kepantasan memasuki bidang ijazah dan dunia pekerjaan manakala program diploma, walaupun tidak ‘menyesakkan nafas’ pelajar tetapi dari segi persaingan, akan terlewat masuk ke peringkat ijazah dan seterusnya lambatmemasuki bidang pekerjaan sebagai lepasan ijazah.

Contohnya anggaplah ada 2 orang pelajar, pelajar A dan Pelajar B merupakan lepasan SPM 2007 kini mencari peluang belajar di IPTA. Pelajar A ditawarkan matrikulasi di Kolej Martrikulasi Labuan, pelajar B ditawarkan diploma perakaunan di UiTM Shah Alam. Kedua-duanya adalah pelajar cemerlang dan kedua-duanya berpakat bakal mengikuti program ijazah perakaunan di UUM.

Di usia 18 tahun ini, kedua-duanya memulakan pengembaraan masing-masing tahun 2008 ini.

Pertengahan tahun 2008 – Pelajar A mula belajar di matrikulasi PST manakala Pelajar B mula belajar di peringkat diploma perakaunan di UiTM.

Pertengahan tahun 2009 – Pelajar A tamatkan pengajian matrikulasi dengan CGPA 3.80 dan Julai 2009 mula mengikuti program ijazah perakaunan di UUM di tahun pertama. Pelajar B pula memasuki tahun kedua pengajian diploma.

Pertengahan tahun 2010 – Pelajar A sedang belajar di tahun kedua ijazah perakaunan di UUM. Pelajar B memulakan pembelajaran di tahun ketiga program diploma beliau.

Pertengahan tahun 2011 – Pelajar A sedang belajar di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM. Pelajar B dah tamat diploma dengan CGPA 3.80 juga dan mulai Julai 2011 mulakan pengajian beliau di tahun pertama ijazah perakaunan di UUM. Pelajar A sekarang ini senior 3 tahun berbanding rakannya Pelajar B yang baru menjadi pelajar junior.

Pertengahan tahun 2012 – Pelajar A memulakan pembelajaran di tahun keempat dan terakhir program ijazah perakaunan di UUM. Rakannya pelajar B pula baru memasuk tahun kedua pengajian ijazah perakaunan di UUM juga.

Pertengahan tahun 2013 – Pelajar A telah tamat pengajian dengan CGPA 4.00, menunggu konvokesyen dalam bulan Ogos dan sejak Julai dah bekerja di Ernst & Young sebagai pembantu juruaudit. Pelajar B sedang melanjutkan pelajaran di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM.

Pertengahan tahun 2014 – Pelajar A masih berkerja di Ernst & Young dan kecekapannya menyebabkan beliau telah dinaikkan jawatan dan tangga gaji yang lebih lumayan. Pelajar B mula belaja di tahun keempat, tahun terakhir ijazah perakaunan di UUM.

Pertengahan tahun 2015 – Pelajar A masih bekerja di E&Y dan memasuki tahun ketiga bertugas untuk melengkapkan syarat menjadi akauntan bertauliah*. Pelajar B tamat pengajian degan CGPA 4.00 dan sedang menunggu konvokesyen di bulan Ogos 2015. Mula bekerja di Price Waterhouse sejak Julai 2014 dan bakal mencipta kerjaya sebagai akauntan bertauliah juga.

* Syarat untuk mejadi akauntan bertauliah ialah pengalaman 3 tahun bekerja minimum dalam bidang perakaunan yang diiktiraf. Juruaudit adalah salah satu darinya.

Dan begitulah seterusnya. Dengan andaian persaingan yang sihat, dan tiada masalah yang menghalang kedua-dua mereka menangguhkan pembelajaran dan mencari pekerjaan. Sifu berharap, dari penerangan dan contoh yang sifu berikan dapat memberi sedikit gambaran kepada pelajar untuk membuat keputusan mana satukah laluan yang lebih sesuai kepada dirinya. Setiap keputusan itu bakal mempengaruhi peluang dan kejayaan anda di masa hadapan.

Tambahan : Jika pelajar B sambung belajar ke peringkat ijazah di UiTM, sebagai pemegang diploma UiTM, beliau layak mendapat pengecualian jam kredit, dan tempoh masa belajar boleh disingkatkan kepada 3 tahun (6 sem) atau 3 1/2 tahun (7 sem), tertakluk kepada syarat UiTM. Sebaliknya jika sambung belajar ke IPTA lain, pelajar B terpaksa mengharungi pembelajaran genap 8 sem (4 tahun).

22 08 2010
azim

assalamualaikum..sye cuma nk tnye,pengajian akaun di matrik itu lebih banyak cabang atau tidak sekiranya sye nak bekerja dalam bidang yang lain selain bidang perakaunan? wassalam…

4 09 2010
hayati

saya akan mngambil spm tahun ni.. cikgu suruh isi borang matrik. saya blajar sains tulen sekarang tapi saya berminat untuk blajar sesuatu yg baru.. maka saya terfikir nak masuk matrik teknikal…boleh saya tahu kursus apa yg ditawarkan di matrikulasi teknikal?

28 04 2011
naqi

salam, saya nak tanya kalau seandainya saya dapat matrikulasi aliran sains, bolehkah saya melajutkan degree saya dalam bidang kejuruteraan?

30 04 2011
nil

saya nk tanye adakah bidang perakaunan majoritynyee pelajar2nye dri bangsa cinaaa. adakah ada byk peluang untk seorang ni yg mengambil aliran perakaunan untk mengambil ijazah di luar negara jika dari matrix. adakah dri matrix we can go straight for oversea or ke ada kene persediaan jgk yg mcm a level and ib tu. harap sudi jawab, terima kasih

12 05 2011
Nizam

saya amat tertarik dengan pendedahan abg EDDIE.boleh saya share kan mklumat ni kat fb saya?

8 06 2011
Aqma

Salam..erm,selalunya orang kata yg masuk matrik nie just bdk aliran sains jew…atau pelajar yg ade ambik subjek add math or add sc..ttp boleh ke pelajar aliran sastra ingin masuk ke matrik??

6 08 2011
Aisyah

bolehkah seseorg yg x mengambil aliran sains tp ingin melanjutkan plajran ke Matrix???

4 01 2012
izz

salam sejahtera .. apakah matapelajaran y wajib diambil oleh mereka2 y ingin masuk ke matrikulasi ? terima kasih🙂

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: