Hari Kekasih dan Umat Lubang Biawak

14 02 2009

dipetik dari laman web MindaSuper

Nabi bersabda, “Kamu akan mengikut jejak langkah orang-orang sebelummu sejengkal sejengkal dan sehasta sehasta sehingga kamu akan menuruti mereka walaupun mereka memasuki lubang-lubang biawak.” Sahabat bertanya: “Siapakah mereka itu ya Rasulullah?” Nabi menjawab: “Yahudi dan Nasara, siapa lagi.” (Riwayat Muslim)

Sebahagian umat Islam hari ini telah menjadi umat Islam pak turut atau lebih tepat menjadi umat lubang biawak berdasarkan hadis di atas. Mereka tidak lagi berbangga mematuhi landasan Islam sebaliknya lebih berbangga untuk meniru gaya dan cara hidup golongan Yahudi dan Nasara. Salah satu keramaian yang disambut oleh sebahagian umat Islam ialah sambutan hari Kekasih atau St. Valentine’s Day.

Baca baki entri ini »

Advertisements




KRJ dan Palestin

9 02 2009

Mengumpul semangat sebelum demo bersama Abang Bai

Abang Lang dan Abang Long yang rajin – kami antara yang awal hadir

Berjumpa dengan akak fasi yang lain

Barisan pengendali KRJ Melaka dipimpin Abang Lang bergambar kenangan selesai Demo Palestin di Kedutaan Amerika Syarikat

bersama dengan rakan-rakan aktivis pencinta kebebasan





29 11 2008

Manusia ,malaikat , syaitan

Manusia – Eh, dah subuh dah?
Malaikat – bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuhmu …
SyaitanAlahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini…awal lagi nieii..zzzzzzzz

Manusia – Nak makan, laparlah..
Malaikat – Wahai Adam, mulakanlah dengan Bismillah
Syaitan Ahh, tak payahla… dah lapar ini!! mmm..sedapnyaaaa..

Manusia – Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan – Ehh, panaslah, lagipun tak ada style langsung!

Manusia – Alamak, dah lewat!
MalaikatBersegeralah wahai manusia, nanti terlewat ke sekolah..
Syaitan – Ahhh..awal lagi..mmm..aaahh..ponteng jer lahh….

Manusia – Azan sudah kedengaran…
Malaikat – Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan..
Syaitan Baru pukul berapa…rilex lah..awal lagi nieii..

Manusia – Eh, eh… .tak boleh tengok ini, berdosa…
Malaikat – Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui!
Syaitan – Perggghh… best tu… . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia – Saudaraku sedang melakukan dosa.
Malaikat – Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang..lantaklerr..

Manusia – Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat – Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
SyaitanSendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2…pandai2lerr..

Manusia – aku telah berdosa..
Malaikat – Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampu.
Syaitan Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat (kalau sempat).

Manusia – Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat – Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah,berpalinglah dari jalan itu ..
Syaitan Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu…ayoohhh!!!

Manusia uuhhhletihnya arini..tak solat lagi nieee..                              
Malaikat – Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu.
Syaitan Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu…

Anak2 Kasih & Sayang yang dirahmati Allah.

Sekarang anda hanya ada dua pilihan…

samada memilih untuk syaitan menang..

atau malaikat menang!

Ayuhh!!..Jangan kita termakan pujukan syaitan durjana!!

Hidup kita pasti merana!!!





Kata Ayah

21 09 2008

Sewaktu nasi tumpah ke tanah
Kata ayah, ia bukan rezki untuk kita
Saya memandang putih mata
Mencari makna pada usia yang terlalu muda.

Sewaktu petang menua pulangkan warna terang
Kata ayah, itulah anugerah Tuhan untuk kita
Saya merenung dalam penuh tanya
Mencari makna malam dan gelap yang datang.

Sewaktu usia membawa saya kepada remaja
Kata ayah, ia adalah tempoh yang paling mahal
Saya mengira dengan akal
Mencari berapakah mahalnya harga usia.

Kata ayah, maruah adalah cinta
Hanya satu tiada dua
Anugerah paling berharga, jagailah ia dengan nyawa.

Kata ayah, perempuan adalah rahsia
Penuh rasa malu tercipta
Tanpanya benteng takkan tega
Menongkah perit cubaan dunia.

Kata ayah, lindungilah dirimu wahai anak
Dari sinar panahan syaitan
Yang menunggu waktu kau layu
Dia mencarimu disetiap yang bernama keseronokan.

Kata-kata ayah saya simpan dalam peti azimat
Buat bekal di perjalanan
Apabila saya terasa hidup ini cukup penat
Ia akan jadi pedoman yang mengingat.

Kini,
Setika saya sudah dewasa dan memamah erti hidup
Dengan segala rasa payah, saya mencari makna kata-kata ayah
Saya pegang amanah maruah
Saya junjung beban kasih yang melimpah
Hanya kerana pesan ayah, bahawa
Cinta itu wahai anak
Bukanlah benda yang dapat dicari
Tidak juga boleh dibeli
Jauh lagi untuk dimusihi
Pun bukan untuk dipenuhi
Atau untuk dibinasai.

Cinta itu wahai anak
Adalah yang mewangi bila diuji
Yang tabah bila disakiti, yang redha bila dilukai
Yang tidak hilang bilamana musim berganti.

Kau akan berjaya
Bila siang yang terang tidak mampu memanah kulitmu
dan malam tidak mampu menggelapkan hatimu
dan ujian tidak mampu meruntuhkan dirimu
dan cinta tidak mampu menurunkan darjatmu
dan kegembiraan tidak mampu membeli kekhusyukanmu
dan pada ketika itu
kau akan merasa dunia ini manis dalam ujian yang pilu
kau akan dapati indahnya ketekunanmu memelihara malu
pada ketika cinta sejati yang Tuhan kurniai
tidak mampu mendorongmu menyerahkan harga diri.

Sebaliknya,
Kau tetap segar dan mekar
Di dalam pagar syariat yang kukuh, utuh dan ampuh
Kau melindungi diri
Kau dilindungi Tuhan Yang Maha Tinggi.

Demikian, pesan ayah saya simpan
Di sudut hati yang paling suci
Mengisi segala nilai-nilai murni!

Zaharah Muhammad





Bila Ditanya Adik Tentang Soal Hati

20 09 2008

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh

Sewaktu di salah sebuah Sek. Teknik baru-baru ini.

Dalam program Keindahan Bersama Mu (KBM). Tika supper time, dua adik
laki-laki bertanya padaku: “Abang setelah slot tadi yang berkata tentang hubungan lelaki & perempuan, fikir saya jika mahu belajar bersama pelajar perempuan itu boleh saja”.

Jawabku:
“Ya…boleh dan tidak boleh!” benakku terkejut. Tapi tenang.

“Bole h seperti dalam kelas bersama guru yang mengajar, memantau, membimbing.
Yang libatkan studi group pula, bukanlah berdua laki dan wanita, tapi beramai
itupun dengan adab mencapai maksud belajar.”

“Bu at apa membuang masa atas nama belajar tapi niat di hati ingin memuaskan mata dan nafsu berahi menghampir i wanita, yang ini tidaklah”. jawabk u panjang.

“ooo ..” respon tercengang mereka seperti jahil memahami hakikat itu.

“tapi kan bang, misalan saya mahu sms dengan pelajar perempuan dan mahu
berkawan, boleh kan?”.

“La, kita semua di sekolah ini, baik saya, baik awak, semua pelajar lelaki dan semua pelajar perempuan adalah kawan. Jikapun tidak pernah bicara sesama tetap kawan. Namun jika intim itu sehingga dibawa dalam sms yang peribadi itu menyalahi perbuatan hati yang murni. Jika abang di universiti atau di mana sahaja, perlu sahaja terkadang untuk sms sesama kawan perempuan tetapi melihat kepada kepentingan yang mendesak. Seperti urusan berjual beli, itupun abang kira masih boleh dibuat secara khalayak bukan sms ditengah malam hingga mengganggu tidur malam.”

“Tapi bang kan, saya ni cenderung sangat pada perempuan ni. Macamana tu bang? Ye la, saya fikir tak salah jika saya punyai teman wanita untuk diri saya”. Tanya salah seorang.

“Apa kau fikir abang tidak punya perasaan yang sama seperti kamu berdua, abang bukan malaikat! Semua lelaki dan perempuan punya perasaan yang sama terhadap lain jantina. Jika tiada, ada masalah lain pula yang timbul.”

“Hah aha”. Mereka ketawa.

“Hm, namun jika kita lelaki atau wanita sebelum nikahnya sudah menikmati rasa
berkasih sayang dari yang bukan muhrimnya, seperti couple, pacaran dan sebagainya, berpegang-pegangan, berlagak sudah bernikah, pastinya dihari selepas
pernikaha nnya akan hambar dan tawar suasana suami isteri nanti!”

“Kenapa pula bang?” sedikit berkerut wajah mereka.

“Kerna itulah fitrah psikologi manusia dan itu seerah manusia. Allah jadikan
status suami isteri untuk mencapai kebahagiaan.Selainnya, Allah berpesan adalah dalam lingkungan murkaNya. Abang berasa begitu dalam hati ni. Cuba kau
tanyakan pada mereka yang bercinta selepas nikah. Pasti mereka katakan pada
kau, nikmat sekali berian Allah ini. Cuba!”

“Perbuatan selain bernikah adalah perbuatan yang mengundang murka Allah, jika sebelum nikah sudah pandai langgar peraturan , apa jaminan pasangan tadi
setelah bernikah akan menjadi baik?”

“Ye tak ye juga, logiknya begitu“. Setuju mereka.

“Manusia ini banyak kehendaknya, tak terbatas, Allah jadikan Al Quran itu sebagai checklist kita sewaktu hidup.”

Apa kau orang tak erti, bila lihat ramai dari kalangan yang berkasih-kas ihan ini, banyaknya merosak di hari kelak hingga susahkan keluarga dan ramai lagi.”

“Tapi tak semua kan!” bangkang mereka padaku.

Apa kau lihat semua yang lahir dalam keluarga Islam bapa dan ibunya akan masuk syurga?” cantasku pula.

Apa kau fikir mereka yang lahir dalam keluarga bukan Muslim semuanya masuk
neraka? Berapa ramai sahabat nabi yang sebelum Islamnya mereka itu, di kehidupan lampaunya musyrik paling benci dengan Islam. Akhirnya mereka dijanji Allah ke syurga!

Dan berapa ramai pula yang mulanya lahir dalam keluarga Islam, di dalam meniti usianya, dia memberitahu ibunya dan seluruh negara dia ingin keluar Islam secara terangan. Apakah tindakan ini bijak untuk meraih kebahagiaan?!”. Logikku sungguh tinggi ku fikir. tapi aku ingin juga bicara dewasa dengan mereka kerna ku fikir mereka sudah mula erti tentang persoalan seks dan semacamnya.

Tapi ku lihat mereka mula berpandangan sesama sendiri.

“Ya saya erti itu! terima kasih abang! Moga kita berjumpa lagi bang.”

Itulah kali pertama dan kali terakhir aku duduk dengan mereka. Moga faham mereka itu membawa kepada tindakan.

Wassalam =)

Abang Ejan

29 Oktober 2007





Ayuh Renovate Hati Kita!!!

7 09 2008

PENGERTIAN PUASA

  • Puasa ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.
  • PUASA WAJIB

  • Puasa bulan Ramadan, puasa kifarat dan puasa nazar.
  • PUASA SUNAT

  • Puasa enam hari pada bulan Syawal
  • Puasa hari Arafah
  • Puasa Hari Asyura pada 10 Muharam
  • Puasa bulan Syaaban
  • Puasa Isnin dan Khamis
  • Puasa tengah bulan iaitu 13,14,15 pada tiap-tiap bulan qamaria (tahun Hijrah)
  • PUASA MAKRUH

  • Puasa yang terus menerus sepanjang masa
  • Tidak termasuk dua hari raya dan hari tasyriq
  • PUASA HARAM

  • Puasa pada hari raya pertama Idil Fitri
  • Puasa pada hari raya pertama Haji
  • Puasa tiga hari sesudah hari raya haji atau hari tasyriq iaitu pada 11,12, dan 13 Zulhijjah.
  • SYARAT WAJIB PUASA

  • Berakal
  • Akhir Baligh (Cukup umur)
  • Kuat atau mampu mengerjakan puasa
  • SYARAT SAH PUASA

  • Islam
  • Mumayyiz (dapat membezakan yang baik dan buruk)
  • Suci daripada haid dan nifas
  • Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa.
  • RUKUN PUASA

  • Berniat – Pada malam selama bulan Ramadhan hendaklah berniat di dalam hati bahawa kita akan mengerjakan puasa pada hari esok.
  • Menahan diri daripada segala yang membatalkan semenjak terbit fajar sampai terbenam matahari.
  • PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA

  • Makan dan minum dengan sengaja
  • Muntah dengan sengaja
  • Bersetubuh tanpa keluar mani pada siang hari bulan Ramadhan
  • Keluar darah haid atau nifas
  • Gila
  • Keluar mani akibat bersetubuh dengan perempuan. Tetapi keluar mani kerana bermimpi tidak membatalkan puasa.
  • ORANG YANG DIIZINKAN BERBUKA ATAU TIDAK BERPUASA

  • Orang yang sakit
  • Orang yang dalam perjalanan jarak jauh melebihi 52 batu atau 80.64 km.
  • Orang tua yang sudah lemah
  • Orang yang hamil dan orang yang menyusukan anak.




  • Pesan Abang

    19 07 2008

    Adikku muda remaja
    Awasi bila melangkah
    Wajah mu manis bak gula,
    Pasti ramai kan tergoda
    Tidak dilarang kau bersuka
    Asal tahu kan batasnya
    Jangan sampai adik terlupa
    Harapan dan cita-cita

    Ibu dan ayah menaruh harapan
    Agar kau berjaya di hari kemudian

    Bila tiba waktu petang
    Dari sekolah kau pulang
    Bergalas buku di pinggang
    Siapa lihat tertawan
    Adik masih bersekolah
    Awas segala dugaan
    Adik kan ambil periksa
    Agar senang masa depan

    Tumpukan perhatian dengan sepenuhnya
    Serahkan selainnya kepada yang Esa

    Bila adik telah berjaya
    Abang kan turut gembira
    Tapi andai sebaliknya
    Jangan kau rasa kecewa
    Sekali adik terkandas
    Bukan untuk selamanya
    Di hati sematkan pesanan
    Ingat abang, tetap sayang!